طرح بهینهسازی پذیرش جزئی توربینهای فراصوت با کاربرد در موتورهای سوخت مایع موشکهای حامل ماهواره از سوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر رضا آقایی طوق، عضو هیأت علمی و استادیار گروه مهندسی هوافضای دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح طرح بهینهسازی پذیرش جزئی توربینهای فراصوت، گفت: در موتورهای سوخت مایع موشکهای حامل ماهواره، زمانیکه دبی جرمی سیال کم باشد، برای رسیدن به کار ویژه بالا در نسبت فشار بالا، از توربینهای سوپرسونیک استفاده میشود. بهدلیل کم بودن دبی جرمی سیال و برای جلوگیری از بروز اتلافات ناشی از ارتفاع کم پرهها و مشکلات ساخت و تولید، از پذیرش جزئی در ورود استفاده میشود.
آقایی با بیان این که این طرح در رویداد ملی “عصر امید” دانشگاه آزاد ارائه خواهد شد، ادامه داد: مطالعات تجربی نشان میدهد راندمان توربین به پذیرش جزئی وابسته است. از یک سو، توربین در پذیرش کلی راندمان بالایی دارد و از سوی دیگر در دبی کم، استفاده از پذیرش جزئی از بروز اتلافات اجباری جلوگیری میکند؛ با توجه به مکانیزم و تأثیر متقابل درصد پذیرش جزئی بر پارامترهای طراحی توربین، میتوان گفت مقداری از پذیرش جزئی وجود خواهد داشت که بهازای آن، افتهای درون توربین به کمترین مقدار خواهد رسید.
استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اثر قابل توجه راندمان توربین در کارکرد موتور سوخت مایع، هدف ما در طرح حاضر، دستیابی به درصد پذیرش جزئی بهینه بود. بهاین منظور، تلفیقی از کار تحلیل عددی، بهکارگیری الگوریتمهای پیشرفته بهینهسازی و مطالعات تجربی انجام شد. ابتدا تحلیل عددی سهبعدی توربین موجود انجام و سپس، از طریق آزمایشهای تجربی با استفاده از تستری که بهاین منظور طراحی و ساخته شد، عملکرد توربین موجود ارزیابی شد. درنهایت، طی چند مرحله، تغییرات موردنظر اعمال و تحلیل مجدد شد و تغییرات در مدل توربین اعمال و توربین بهینه ساخته شد.
وی در پایان تأکید کرد: با اجرای طرح بهینهسازی پذیرش جزئی توربینهای فراصوت؛ توربین جدید در آزمایشگاه حدود ۶ واحد، حدود ۱۰ درصد بهبود را نشان داد.